Restaurering av gavelbåten, Glimt

Sandviken kystlag vil restaurere gavelbåten Glimt som står på hovedkaien. Her kan flere melde sin interesse. Arbeidsplanen skisseres her, med løpende oppdateringer.

Oppdatering John Audun Hauge 15.11:

Så nærmer det seg fornying av den første av de avsagde pullertene framme på Gavelbåten Glimt. Og noen nydreide trenagler. Legg merke til dreijernet helt til høyre. Det kan stilles til hvilken som helst dimensjon og lager runde emner.




Oppdatering John Audun Hauge 10.11:

I dag fikk gavelbåten Glimt tilbake sin opprinnelig skandekkslinje. Etter hvert som den forhøyde bordgang kom av, ble fasongen finere og finere. Nå går det an å se den lekre opprinnelige gavelbåtformen igjen.





Sandviken Kystlag 2024


Arbeidsplan:


Fjerning av rusk og rask om bord.

Sette opp nye hovedbjelker (beter) framme og bak.

Fjerne det opphøyde dekket og alt annet som er bygd på under tidligere eier.

Sage båten ned til opprinnelig høyde, dvs. en bordgang på midten og to framme og det forhøyete akterdekk. På akterspeilet skal to planker av.

Vasking og spyling må til.

Vi bør vurdere å løfte baugen sånn at den kommer mer i normalt vater.


Det som skal gjøres:


På et tidspunkt må det tak over båten!

Det kan hende provisoriske beter kan funke, men på sikt bør vi ha slike med grodde knær.

Nå når alt til overs treverk er fjernet kan nytt skandekk påbegynnes. Det kan hende at de materialer vi har tatt av tidligere kan gjenbrukes til den oppstående del av dette.

Parallelt kan noen sette i gang å lage nye tiljer.

Tofter og tollepinner skal også lages, men det har ikke hast.

Skaden i baugen må utbedres, sannsynligvis ved å legge i en ny innerstavn som bordene kan spikres i.


Det som trengs:


Skandekk, malmfuru av båtbyggerkvalitet høvlet til ¾ eller 1toms (20 - 25mm)

Materiale til nye beter (nevnt over, må måles opp)

Tiljer, kan være høvlet 3/4toms (20mm)

Rormateriale, eik 3toms (75mm)

Spiker, skruer, nagler, bolter osv.


Hvis denne båten skal ha motor, må det tenkes på. Selv mener jeg at den fint kan brukes uten, men at 10hk Sabb burde holde ettersom den hovedsakelig skal seile, men her er det mange meninger.


Etter hvert er det en del gjøremål, som f.eks. å gå over nagler å skifte det som er dårlig. Kjølnatet må helt sikkert drives, for her det brukt noe modernistisk gugge som ikke holder.

Rorbeslag og ny rorkult må lages, sannsynligvis av stål.

Rulle og dokker må fornyes.

Det må kjøpes inn impregnering: tjære, terpentin og linolje og noe maling til skandekk, tofter, tiljer og åreblad. Det bør være en «rederifarge». Grunning og bunnstoff samt anoder må til.

Gå over rigg og seil for å se om noe mangler. Det kan være beslag (røstjern) eller tauverk. Seilene ettersees. Nytt beslag for klyverbommen.

Da nærmer det seg sjøsetting.


Seiling:


Vi må ha en slags grunnleggende kurs i segling og spesielt med gaffelrigg. Dette er ikke komplisert, men litt annerledes enn bermudasegl.

Seilturer med for eksempel 6 personer må trene på å håndtere båt og rigg. Segle med forskjellig høyde mot vinden, vending og kuvending. Og ikke minst mann over bord øvelse. Oppi dette kommer å håndtere riggen med f.eks skandalisering av storsegl (se siste Kysten blad) og segle til kai.


En del av arbeidet som skal gjøres før sjøsetting kan komme ut av en arbeidsliste som vi kan inndele det gruppevis. Med min optimisme burde Glimt seile til sommeren, men vi må vel innse at det tar lengre tid. Med stadig optimisme, hva med neste sommer?


Med tanke på å søke penger til Glimt, kan det vektlegges at sosialt samvær og læring, blandet med bevaring av kystkultur og oppgradering av veteranskipsflåten i Kystkultursenteret. Foruten selve restaureringen av Glimt, vil seglas være viktig trening for håndtering av en standard gaffelrigg (se avsnitt over om segling).


En Seglgavel av denne størrelsen kan fint segles av en kompetent person, men et mannskap på 6 går også fint.



PS: Undervannsnat:


 Å få tak i god natemasse for undervanns nat, er ikke så lett. Jeg har brukt Farm som er fortykket med bomullsfiber (fortykninspulver for epoxy, West system) eller Klisterasfalt fra Biltema. Men i Fartøyvern 21 står det en oppskrift på noe som kalles Selsviks undervannssparkel:


1 del sinkhvitt

1 del krittpulver

1 del sikta hvetemel

Flytende kaldasfalt


Børste natet slik at det ikke stikker fram tråder på drevet (kan sikkert også svies med propanbrenner).

Prime natene med flytende kaldasfalt.

Bland sammen det tørre i et kar. Hell i litt og litt kaldasfalt mens man bruker en drillvisp.

Passelig konsistens må man prøve seg fram til.

Ved lave temperaturer er det en fordel å holde blandingen temperert.

Dersom blandingen er lett å sparkle ved lave temperaturer, er den sannsynligvis for tynn.


I boken «Fant» av Gabriel Scott, brukes et kitt laget av tjære og aske. Dette har jeg ikke prøvd, men sannsynligvis kan denne blandingen gjøres så fast man vil.


John Audun, april 2024


Fakta GLIMT;

Byggeår 1916, Kvinherad? (kanskje 1930?), ombygd 1956 sannsynligvis til fiskefartøy med styrehus framme.

Lengde 32fot

( Merkeregister 1962) Glimt H-9-Ø (Ølensvåg) Bernhard B. Vaka, Ølensvåg

Maskin 12HK Karm (Kopervik)

…. Mørk, Høysand, Sarpsborg 1970 – 1990, kjøpt fra Balestrand. Slept til Fredrikstad, motorbytte.

Kjell Mørk 1990 – 2015, laget overbygg lystbåtversjon, rigg og satte i Scania Vabis maskin, samt ny eikekjøl

Linnea Wilmot -2020, sunket ved Tysnes?

Bergen Kystkultursenter 2020 – 2023, nedrigging og startet riving av overbygg



2024 © Bergen Kystkultursenter